Nuffnang

Tuesday, 5 February 2013

Tragedi! Dendam Seekor Gajah Rempuh Kereta Api Di Perak


Suatu ketika dahulu mungkin kita pernah dengar tentang beberapa ekor gajah yang mati dipercayai diracun (LINK). Tidak mustahil, jika ada keluarga gajah tersebut yang masih menyimpan dendam atas kematian keluarga mereka. Ini yang pernah berlaku suatu ketika dahulu pada tahun 1894 di Perak. Seekor gajah bersama sekumpulan yang lain bertindak merempuh gerabak kereta api yang sedang meluncur laju. Rempuhan ini dipercayai bermotifkan dendam akibat anaknya yang pernah mati dilanggar suatu ketika dahulu. Kejadian ini telah menyimpan satu sejarah sehingga direkodkan dalam muzium. Ikuti kisah tentang dendam seekor gajah ini.

Zaman sebelum dan selepas merdeka, ketenteraman negara sering diganggu, termasuk ancaman pengganas komunis yang menuntut hak untuk memerintah negara melalui kekerasan dan kekejaman.
Mereka melakukan pelbagai ancaman seperti memusnahkan harta benda, kemudahan awam, perhubungan seperti jalan raya, jambatan serta laluan kereta api. Semuanya bertujuan menakutkan rakyat serta melumpuhkan kekuatan pasukan keselamatan.
Namun, di sebalik kejadian itu, sistem perkhidmatan kereta api yang kini dikendalikan Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) pernah beberapa kali melalui serangan luar jangkaan yang mengakibatkan kematian dan kerosakan.
Serangan luar jangkaan itu ialah daripada sekumpulan gajah yang naik minyak dan mengamuk dengan menyerang kenderaan yang meluncur laju di landasan, semata-mata mahu membalas dendam termasuk kejadian yang berlaku kira-kira 114 tahun dulu.

Kejadian itu kekal dalam lipatan sejarah KTMB hingga sekarang dan juga sejarah negara amnya membabitkan perjalanan kereta api penumpang dari Ipoh, Perak menuju ke Kuala Lumpur.
Serangan itu berlaku pada 1894, apabila kereta api wap membawa tiga gerabak penumpang yang kebanyakannya terdiri daripada saudagar serta tauke lombong yang baru pulang meninjau beberapa lokasi perlombongan di Perak.
Sebaik tiba di Teluk Anson (kini Teluk Intan), kereta api yang dipandu seorang warga Inggeris itu diserang seekor gajah jantan yang sememangnya menunggu di situ bersama kumpulan sekawan gajah lain lalu merempuhnya secara berdepan.
Pegawai Muzium KTMB, Kamalul Arifin Muhamad, 56, berkata, akibat rempuhan itu, kereta api tergelincir dan beberapa gerabak terkeluar dari landasan.
Mengikut penduduk kampung, dua pekerja kereta api warga India yang berada di dalamnya meninggal dunia, mungkin akibat kecederaan ketika kereta api terbalik.



Seorang lelaki Inggeris berdiri di atas bangkai gajah jantan yang mati selepas merempuh keretapi di Teluk Intan, Perak pada 1894.
Gajah jantan itu memang besar, lebih tinggi daripada gerabak kereta api. Mengikut cerita lisan, kami percaya gajah jantan itu mengamuk sebab sebelum kejadian itu, anaknya mati dirempuh kereta api di kawasan sama,katanya.
Beliau berkata, gajah memang dikenali antara binatang yang memang pantang atau terlalu sensitif melihat lampu pada waktu malam. Secara kebetulan, kejadian itu juga berlaku pada waktu senja, antara jam 5 hingga 7 petang dan tempat kejadian juga memang gelap kerana terletak di kawasan hutan.
Kamalul berkata, ketika kejadian, kereta api berkuasa wap itu memang dipandu laju antara 40 hingga 50 batu sejam (kilometer) dan ia dianggap laju bagi keupayaan enjin kelas wap.

Akibat rempuhan kuat secara berdepan, gajah jantan itu mati di tempat kejadian. Tengkorak kepala gajah disimpan di Muzium Taiping, Perak dan tulang pahanya masih disimpan muzium KTMB manakala gadingnya difahamkan dibawa pulang ke England.
Tulang paha gajah jantan setinggi kira-kira hampir semeter itu masih disimpan elok dan dipamerkan di ruang legar mini muzium KTMB di ibu Pejabat KTMB, Kuala Lumpur.
Pengunjung boleh melihat sendiri tulang itu serta mendapat maklumat ringkas mengenai kejadian. Di situ juga terdapat gambar seorang saudagar Inggeris berdiri di atas bangkai gajah di tempat kejadian.
Mini muzium KTMB itu ditubuhkan sejak tahun lalu sempena sambutan kemerdekaan negara ke-50 tahun bagi memberi maklumat dan peluang kepada penumpang mendapatkan maklumat sejarah KTMB serta pelbagai peralatan yang pernah digunakan.

Mengulas mengenai persiapan pengurusan menghadapi kejadian seperti itu dan juga serangan komunis, Kamalul berkata, pada awal 1950-an, KTMB menggunakan khidmat pasukan peninjau dikenali Armor Wichan Trolley yang bergerak pada kedudukan kira-kira 500 meter di depan kereta api utama.
Jika berlaku masalah kerosakan, hadangan binatang atau serangan komunis, kenderaan itu yang lengkap bersenjata akan menanganinya membolehkan kereta api utama sempat berhenti,katanya.
Namun, katanya ketika ini, masih juga berlaku kejadian kereta api merempuh gajah melintas landasan terutama di laluan ke Pantai Timur dan terbaru berlaku berhampiran Kuantan, Pahang. Seekor gajah yang dirempuh pada 27 Mei 2007 kira-kira jam 4.50 pagi lalu lumpuh selama dua hari sebelum mati.

INFO: Kereta api KTMB
* Gajah amat sensitif melihat cahaya lampu atau mendengar bunyi
hon kereta api.
* Kereta api wap yang terbabit dalam rempuhan gajah itu sama seperti model kereta api yang dipamerkan di Muzium Negara.

No comments:

Post a Comment