Nuffnang

Tuesday 30 October 2012

Sengketa


Kita sebagai manusia yang diciptakan dari setitis air, dan asal usul kita dari tanah. Diciptakan oleh Allah sebagai khalifah dimuka bumi. Manusia adalah satu ciptaan yang sempurna, namun tindak tanduk kita tidak sempurna seperti Rasulullah.

Apabila kita dihina, apabila kita dimarah, apabila kita dibenci, kita sering menyatakan bahawa diri kita bukanlah sempurna untuk sesuatu perkara tersebut. Terus kita bersangka buruk dan mencipta satu jurang pertengkaran.

Kita perlu kuat dan tabah. Jika hinaan, kebencian, dan amarah itu dilontarkan kepada kita, kita berterima kasih kepada mereka yang memberi hinaan, kebencian dan amarah tersebut. Kerana ia merupakan kata-kata semangat yang mampu membawa kita  maju kehadapan.

MANUSIA jika ditafsirkan di dalam bahasa Arab bermaksud PELUPA. Sebab itu Allah telah berfirman di dalam al-Quran, Rasullullah pernah bersabda di dalam Hadith, pesan-memesan dan ingat-mengingati adalah dituntut oleh kita semua di dalam kehidupan seharian kita kerana kita manusia = pelupa.

No comments:

Post a Comment