Nuffnang

Thursday 10 January 2013

Kisah Sedetik Cinta

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani...

Al kisah maka tersebutlah sebuah kisah. Sepasang suami isteri yang baru sahaja mendirikan rumah tangga beberapa minggu lalu. Berpegangan tangan dan bersiar-siar di sebuah taman rekriasi yang cukup indah mata memandang dianugerahkan oleh Allah kepada sekalian makhluknya di muka bumi ini. Mereka mendirikan rumah tangga hasil ketemuan orang tua mereka. Di sini lah mereka mengenali antara satu sama lain, dan bibit-bibit cinta mereka mula berputik selepas berkahwin.

Suami mula bertanya satu persoalan yang bermain di kotak fikirannya. 'Sayang, adakah sayang akan mencintai lelaki lain selain diri saya?' dengan nada lembut si suami bertanya kepada si istri. Si istri terkejut dengan persoalan suaminya yang tidak terjangka akan dirinya. Dengan yakin dan penuh kasih sayang si istri menjawab 'tidak...  tidak sama sekali kasih sayang dan cinta saya berbelah bahagi. Kenapa abang bertanya sedemikian? Apakah abang masih akan mencintai wanita lain selain saya?' tanya si istri penuh tanda tanya di fikirannya. Apakah si suaminya masih ada kekasih hati yang lain. Maklum lah perkahwinan mereka adalah perancangan ahli keluarga, bukannya pertemuan mereka berdua.

Dengan senyum penuh makna si suami lemparkan kepada istri nya lalu berkata 'ya.. saya akan mencintai wanita itu seandainya dia menggembirakan hati abang, pandai menjaga abang ketika sakit, pandai menjaga hati abang, padai mengatur pakaian, dan minum makan abang, setelah Allah hadirkan di dalam hati abang, dan pada waktu itu abang tidak mampu lagi berpisah dengan dirinya.'  Si istri tunduk sayu wajahnya menyembah ke bumi. Menitis air matanya apabila terdengar kenyataan suaminya sedemikan kisahnya. Pilu hati si istri tak terungkap dengan kata. Terdiam membisu seribu bahasa lidah mengelu kaku.

Lalu si suami memegang kedua belah tangan istri nya. Di dongakkannya wajah istrinya  dengan ibu jari tangan kanannya. Disapunya air mata istrinya yang luluh ke pipi. Lantas si suami berkata 'abang tidak akan cemburu jika suatu hari nanti sayang akan mencintai lelaki lain selain diri abang, jika lalaki itu menjaga hati dan perasaan sayang, mencintai sayang sepenuh hati, dan akan menjaga sayang sebaik mungkin.' Si suami tersenyum penuh makna terselindung lalu berkata 'kerana lelaki itu di kurniakan oleh Allah kepada kita sebagai anak kita dan begitulah jua akan berlaku kepada abang jika kita di kurniakan anak wanita, kerana mereka berdua yang akan menjaga kita kelak. Adakah Sayang tidak akan menyayangi dan mencintai anak sayang sendiri?' Si suami tersenyum melihat riak muka istri nya yang sedih bertukar ceria kembali.

Mereka berdua kembali berpegangan tangan dan terus ke sebuah pondok wakaf untuk tumpang berehat. Setelah pelbagai persoalan difikirannya terungkai, sedih kembali ceria lantas si istri menanyakan kepada suaminya 'apa tempat yang abang suka kunjungi?' Si suami terdiam seketika dan menyatakan kepada istri nya 'abang lebih suka pergi ke kawasan yang ada pantai dan laut, serta tanah tinggi, kerana pemandangan nya indah dan cantik. Sayang suka ke tempat yang bagaimana pula?' Tanya si suami kepada istrinya pula. Lantas si istri bangun dan melangkah setapak kehadapan. Penuh keayuan dan lemah lembut si istri berkata 'sayang suka pergi ketaman-taman syurga. Selepas ini sayang akan pergi kesana dan sayang berharap kita bertemu di sana.' Si istri memandang ke arah langit yang biru meluas, melihat awan yang berlalu lembut ditiup angin petang.

Kini si suami pula terpinga-pinga akan kenyataan istrinya itu. Tergugat dengan kenyataan itu lantas si suami bertanya 'apakah sayang menyembunyikan sesuatu daripada abang? Adakah sayang sakit?' bertalu persoalan di lemparkan si suami kepada istrinya dalam nada yang penuh kerisauan. Lantas si istri tersenyum tertawa sinis. Suaminya tidak memahaminya apakah maksud disebalik tawa dan senyum si istrinya itu.

Si istri menenteramkan hati suami tercintanya dengan berkata 'bukankah majlis-majlis ilmu dan surau serta masjid itu salah satu dari taman syurga yang ada di dunia ini? Sayang ingin menjadi seorang istri yang solehah, dapat membimbing anak-anak kita menjadi anak yang soleh dan solehah. Oleh itu sayang perlu ada ilmu agama dan menjadi contoh kepada mereka pada suatu hari nanti. Yang lebih penting sekali sayang tidak sanggup kerana sayang, abang dimasukkan ke neraka. Hanya disebabkan dosa sayang yang abang tanggung sejak lafas nikah hingga akhir nafas. Si istri berpaling melihat wajah suaminya yang mula tersenyum. Tidak disangka oleh si istri bahawa suaminya juga menitiskan air mata. Lantas si istri berkata kembali 'kerana sayang ingin berjumpa kembali dengan keluarga yang kita bina di dunia ini di syurga kelak.' 

Si suami melangkah kearah istrinya lalu mencium dahi istrinya tanda cinta pada Illahi. Lantas si suami memeluk bahu istri sambil berjalan pulang ke rumah bersiap sedia untuk menunaikan Maghrib berjemaah di masjid berhadapan rumah mereka.



Pesanan: Bukankah bagus jika kita sebagai suami istri memahami antara satu sama lain hanya kerana Allah. Kerana cinta itu hadir dengan izin dari Nya. Jangan kita butakan cinta itu dengan kelalaian dunia.

No comments:

Post a Comment